Vinnerne for 2022
Prisvinnere i klassen for videregående
1. pris
Aurora Strømdahl
Hartvig Nissen skole
«Vårt Løkka»
Både prisvinneren og hennes bestefar vokste opp på Grünerløkka og de gikk på den samme skolen. Selv om stedet er fysisk det samme, er det kanskje likevel snakk om to ulike steder. Strømdahl ønsker å finne ut hvordan livet på Grünerløkka har endret seg og hva som kan forklare disse endringene - fra å være et arbeiderstrøk til å bli en bydel preget av gentrifisering. Gjennom framstillingen kommer det fram en interessant dobbelthet. På den ene siden behandles de fysiske endingene, og på den andre får vi et innblikk i hvordan forholdet til Grünerløkka definerer hvem de er. Slik sett blir dette en sosial- og kulturhistorisk undersøkelse om endringene på Grünerløkka - fra å være et arbeiderstrøk til å bli en bydel preget av gentrifisering, og hvor «løkka-identitet» har vært i endring.
Her har prisvinneren produsert interessant kunnskap!
Problemstillingen er enkel, klar og tydelig, men samtidig også personlig. Undersøkelsen framstår med god faglig refleksjon. Mange lag forenes i en fortelling som er mesterlig formidlet, ikke minst på grunn av den gode fortellerstemmen. Kildebruken er variert og relevant med både primære og sekundære kilder. Disse diskuteres godt i et eget dokument som kompenserer for at podkastformatet gjør slike vurderinger vanskelig å inkludere.
2. pris
Nikolai Krogenæs
Rosenvilde videregående
«Nynorskdrømmen»
For prisvinneren er nynorsk noe han bare må ha på skolen. For tippoldefaren derimot, var språkspørsmålet og nynorsken et spørsmål om identitet. Hvordan kan det ha seg at det er så store forskjeller mellom ham selv og tippoldefar, spør prisvinneren, og diskuterer kontrafaktisk om han selv kunne vært en nynorskforkjemper dersom han hadde levd under samme omstendighetene som sin tippoldefar. Undersøkelsen har en god og svært reflektert kildebruk. Prisvinneren vever tippoldefarens liv sammen med øvrige samfunnsendringer som gir et godt mikro- makroperspektiv.  Undersøkelsen framstår både personlig og relevant i tillegg til at den er ydmykt fortalt.
2. pris
Simen Rasmus Renolen
Lillehammer videregående
«Olav Renolen og pediatriens utvikling i Oppland»
Utgangspunktet for Renolens undersøkelse er hvordan den medisinske behandlingen av barn har endret seg fra 1800-tallet og hvilken rolle hans farfar har spilt i denne utviklingen.
Besvarelsen har en god og spisset problemstilling. Prisvinneren får tydelig fram hvordan farfaren har vært med på å utvikle den medisinske behandlingen av barn og dermed hvordan mikro- og makrohistorie korresponderer. Dette er en solid besvarelse. Prisvinneren bruker og diskuterer et variert kildemateriale og gjennom fortellingen viser han at dette er en personlig relevant.
3. pris
Sina Xiaozhu Sprauten
Oslo katedralskole
«Tell Teigen»
Dette er en spektakulær fortelling om Tell Teigen, gutten fra industristedet Høyanger som ble balansekunstner på ett av de største sirkusene i USA. Gjennom filmen får prisvinneren fram hva som kan drive et menneske til å leve ut sine drømmer. Det er en profesjonelt laget film med en god problemstilling. Det gjøres bruk av et stort og rikt kildemateriale som grunnlag for den godt fortalte historien.
3. pris
Lydia Kristiane Lye
Oslo katedralskole
«Hans Hansen og Viking-Askim»
Prisvinnerens film tar for seg livet og arbeidet rundt gummivarefabrikken Viking i Askim. Her skildres de hierarkiske og sosiale forskjellene mellom arbeidere og funksjonærer. Det er et lagdelt samfunn som beskrives. I tillegg knyttes undersøkelsen opp mot fagbevegelsens arbeid for bedre kår for arbeidere. Slik knyttes den store og lille historien sammen. Besvarelsen har en god rød tråd, en interessant problemstilling og  et variert kildetilfang. Undersøkelsen og fortellingen framstår relevant for eleven og hennes eget liv.

Prisvinnere i klassen for ungdomsskolen
1. pris
Sara Alicia Goldie
Hedemarken friskole
«Alder mot alle odds»
Sara Alicia Goldie undrer seg over hvorfor hennes oldemor ble så gammel. Den forventede levealderen for kvinner i Skottland i første halvdel av 1900-tallet skulle nemlig tilsi noe annet. Var det tilfeldigheter, genetiske eller andre forhold som har gjort at bestemor ble så gammel? Goldie søker altså etter mange ulike forklaringer. Hun tegner et bilde av oldemoren som var glad i idrett og dans, som levde sunt og ikke minst var optimistisk og hadde evne til å nyte livet. Alle disse egenskapene blir sett opp mot levealderen for kvinner og utgjør mulige forklaringer på at oldemorens liv ble lenger enn forventet.
Besvarelsens problemstilling er spisset, samtidig som den er åpen og legger opp til diskusjon. Besvarelsen er undersøkende og reflekterende og mikro- og makroperspektiver knyttes sammen på relevant måte. Prisvinneren har også funnet et variert utvalg kilder som brukes på en kritisk måte. Dette er en grundig og godt gjennomført undersøkelse.
2. pris
Maja Julsen Skovly
Kråkerøy ungdomsskole
«En oldemor mot strømmen?»
Maja Julsen Skovly har undersøkt hvordan oldemors liv har vært og hvilke valg hun måtte ta. Oldemorens liv blir deretter sammenlignet med andre kvinners liv i perioden 1940-70. Ikke minst blir hennes livsvalg sett på bakgrunn av de større samfunnsendringene. Makrohistorien fungerer dermed godt som et bakteppe og for undersøkelsen av oldemorens liv og får fram det spesielle ved hennes historie. Problemstillingen er god og relevant, og hun gjør seg opp sine egne tanker om det hun finner ut. Skovly har funnet fram til og bruker et variert kildemateriale med både intervjuer og dagboksnotater, og hun reflekterer godt over kildene. Det er soliditet over arbeidet.
2. pris
Christian Torjusen
Kråkerøy ungdomsskole
«Gartnerdrømmen som ble til virkelighet»
Christian Torjusen ønsker å finne ut hvorfor tipptippoldefaren hadde en drøm om å bli gartner og hvordan denne drømmen ble til virkelighet. I tillegg får prisvinneren fram hvordan driften av en familiebedrift var og hvordan skiftende tider skapte ulike utfordringer og muligheter. Problemstillingen er god og fungerer som en rød tråd, ikke minst fordi Torjusen gjør seg opp sine egne tanker og vurderinger om det han finner. Prisvinneren har skapt en reflekterende tekst med god sammenheng, ikke minst ved at tipptippoldefarens liv flettes sammen med samfunnsutviklingen. Han er kritisk og reflekterende til kildene som anvendes.
3. pris
Adrian Kvernsveen Akre
Presterød ungdomsskole
«En annerledes oppvekst»
Adrian Kvernsveen Akre ønsker å undersøke bestemorens oppvekst og liv. Et sentralt tema i undersøkelsen er spørsmålet om adopsjon i Norge på 1950-tallet. Den tar også for seg bestemorens oppvekst i Hong Kong og senere skolegang på pensjonatskole i Norge. Disse tre elementene flettes sammen i refleksjoner om hva som skaper og utfordrer et  menneskes tilhørighet. Besvarelsen er veldig godt skrevet med en variert og presis språkbruk. Den saklige og nøkterne måten å framstille historien på, bidrar til å gi besvarelsen et preg av objektivitet. Det dreier seg  først og fremst om å forstå. Problemstillingen er noe generell, men prisvinneren bruker varierte kilder på en moden og interessant måte. Selv om mikroperspektivet dominerer, bidrar den fine egenrefleksjonen mot slutten til å løfte besvarelsen.
3. pris
Julie Hansen
Kråkerøy ungdomsskole
«Livet som komponist»
Julie Hansens undersøkelse tar for seg livet til komponisten Signe Marie Lund. Fra å ha en framgangsrik karriere som en anerkjent komponist, tar livet en brå vending som følge av andre verdenskrig. Det sentrale spørsmålet prisvinneren stiller seg er: hvorfor ble hun slettet fra musikkhistorien etter 1945? Spørsmålet innbyr til å skape en mysteriepreget fortelling. Prisvinneren undersøker og får fram en god og sterk fortelling. Kildebruken er variert, kritisk og reflektert. Dette er godt arbeid og en sterk fortelling.

Årets deltakerpremie
Sunniva Grande Skodje
Spjelkavik vgs
Mohamed Nuurdin Abdi
Varden ungdomsskole
Last ned brosjyren her
Tidligere vinnere
 
Del på
  • Facebook
  • Twitter
  • E-mail